085 - 8500186
info@lijvz.nl

Stiltewandeling

Voor wie de rust in zichzelf buiten zoekt ...

Wandelen in stilte ….

We zijn vaak zo druk met van alles dat we ons geen tijd meer gunnen om even helemaal stil te zijn. Wandelen in stilte in de natuur geeft rust en ….ruimte in je hoofd. 
Ga bewust langzamer lopen. Richt je aandacht op jezelf, je lijf, je ademhaling, je bewegingen of op je omgeving, de geluiden, de geur. Gebruik al je zintuigen. Laat de natuur op je inwerken. Een stiltewandeling is voeding voor je geest, maar ook voor je lichaam. Je komt tot rust, spanningen vallen van je af, je krijgt nieuwe energie en ondertussen ben je ook actief bezig.

Ik neem je mee langs … de mooiste plekjes van het Amsterdamse Waterleiding Duingebied.  
Wanneer je wilt kunnen we na afloop nog even napraten over wat we gezien, gevoeld en beleefd hebben.

Wat doet het met je?

Een mooie wandeling maken levert je veel op. Je kan hierbij genieten van de prachtige natuur en tegelijkertijd je gezondheid verbeteren. Maar wat zijn nu echt de voordelen van wandelen? Een aantal voordelen op een rijtje.

De perfecte uitlaatklep bij spanning en stress

Het is bewezen dat een wandeling van minimaal een half uur per dag door een mooie omgeving je helpt om te ontspannen. Als je last hebt van stress of problemen op je werk, dan kan het fijn zijn om te gaan wandelen. Een mooie wandeling kan je helpen om je hoofd leeg te maken. Als je elke dag een half uur wandelt ervaar je privé en op je werk minder stress. 

Verlaagt het risico op diabetes

Heb je een verhoogd risico op diabetes of zit diabetes in de familie? Je kan zelf actie ondernemen om het risico op diabetes te verlagen. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het risico op diabetes met 58% afneemt, als je minimaal een half uur per dag wandelt. Diabetes patiënten die dagelijks wandelen merken ook dat hun behoefte aan insuline afneemt. De effecten zijn uiteraard pas te merken na een wat langere periode.

Wandelen is goed voor je hart en bloedvaten

Door elke dag een wandeling te maken verlaag je het cholesterolgehalte en je bloeddruk. Je kan zelfs hartproblemen voorkomen, door minimaal één keer per week een wandeling van een uur te maken.

Ongemerkt calorieën verbranden met wandelen

Wandelen is een work-out voor je lichaam waar je zelf weinig last van hebt. Terwijl je een ontspannen wandeling maakt verbrand je 240 calorieën per uur. Een wandeling van twee uur kan net zo effectief zijn als een bezoek aan de sportschool.

Verlaag de kans op Alzheimer

Als je elke dag een wandeling van een half uur maakt, verlaag je het risico op Alzheimer met 20% tot 50%. Het is bewezen dat het geheugen beter werkt als je minimaal een half uur per dag actief beweegt. Een simpele wandeling is hiervoor al voldoende. Zelfs bij patiënten met Alzheimer wordt geadviseerd om te gaan wandelen. Een wandeling van een half uur per dag kan het ziekteproces vertragen.

Niet één wandeling is hetzelfde

Het nadeel van de sportschool is dat je elke keer dezelfde omgeving ziet. Je ziet telkens dezelfde apparaten en mensen. Een wandeling kan afwisselend zijn in tegenstelling tot een work-out in de sportschool. Je kan zelf bepalen waar je vandaag gaat wandelen. Bijvoorbeeld langs de dijk, zee, stad of door de bossen. Je zal merken dat het leuker is om actief te bewegen in een afwisselend landschap.

Eenvoudig werken aan je conditie

Wil je graag aan je conditie werken? Wandelen is de beste manier om je conditie te verbeteren. Je zal merken dat je conditie flink verbeterd als je drie keer per week een half uur wandelt. Je kan de route telkens iets langer maken en je conditie verbeteren. Neem wel de tijd om aan je conditie te werken en ga dus niet meteen voluit wandelen.

Wandelen is perfect voor je humeur

Na een vervelende dag op je werk kan je jezelf afreageren door te gaan wandelen. Depressieve gevoelens, irritatie of zelfs woede kalmeert met een wandeling van een half uur. Tijdens een wandeling maakt je lichaam serotonine aan. Dit is een hormoon waarbij je een gevoel van geluk ervaart. Het is een soort beloning voor de beweging die je lichaam geeft. Het kan goed zijn dat je na een rot dag weer vrolijk thuis komt door een flinke wandeling.

Het risico op blessures is nihil

Ondanks dat je actief in beweging bent is het risico op blessures met wandelen nihil. Als je regelmatig een flinke wandeling maakt is het wel slim om te investeren in een goede uitrusting. Denk aan ondersteunende wandelschoenen en goede wandelsokken. Je voorkomt blaren en je zal merken dat je met een goed paar schoenen langer kan wandelen.

Verbeter je nachtrust met een dagelijkse wandeling

Lig je regelmatig te woelen in je bed? Met een dagelijkse wandeling van een half uur verdiep je je nachtrust. Je keert na een flinke wandeling moe en voldaan terug. Daarbij is het goed voor je nachtrust om actief in de buitenlucht te zijn. Het is zeker een aanrader om na het eten een mooie wandeling te maken, zodat je ’s nachts goed kan slapen.

Wandelen verlaagt het risico op kanker

Wandelen verlaagt het risico op kanker Uit een recente studie in 2018 is gebleken dat je het risico op bepaalde vormen van kanker kan verlagen door te gaan wandelen. Wandelaars lopen een minder groot risico op borst, darm- en baarmoederkanker. Het is belangrijk dat je hiervoor minimaal een half uur per dag wandelt. Wandelen kan ook de bijwerkingen bij chemotherapie verminderen. Patiënten ervaren minder vermoeidheid als ze dagelijks een half uur wandelen.

Bron: Wandelblog.nl